Je Hello bank! skutečně bankou, která myslí na lidi, nebo není všechno zlato, co se třpytí?
„Chytrá, jednoduchá a hlavně lidská. Taková je Hello bank! Chceme být maximálně online a tak si u nás můžete skoro všechno zařídit z pohodlí svého domova. Své peníze máte s námi pod kontrolou. Kdykoli a kdekoli. Poznejte nás.” Takový je slogan Hello bank! Je to ale skutečně tak, jak banka tvrdí? Vydali jsme se ji tedy poznat.
![Prostor pro Váš odkaz Prostor pro Váš odkaz](https://archiv.duchdoby.cz/loga/logo-do-clanku-1.png)
Následování cesty poznání
Za onou cestou poznání jsme se vydali dnes po na internetu zobrazení reklamy konkurenční Equa bank prezentující v médiích novou úrokovou sazbu až 1,2 % v rámci svého finančního produktu Spořící účet HIT. Důvod je jednoduchý – prostě těch pár šušňů, které máme, chceme alespoň trošku „hodnotit”, když už nás monetární systém doslova škube o inflaci (k dnešnímu dni 3 %). Nakonec jsme však setrvali u Creditas s % až 1,3. Proč? Protože Equa bank je na tom s nabídnou hůře než zmíněná banka Creditas, kde máme dosavadně „své” úspory uložené, a protože v Hello bank! nám nebyla služba poskytnuta, respektive umožněno úspěšné dokončení její aktivace.
Ne poprvé jsme se setkali s možností založení bankovní služby online. Prvně tomu tak nastalo před asi deseti lety. Tehdy jsme ale ještě nepřišli do styku s podle našeho názoru ze strany bank nedodržováním zákonů. |
---|
Při zakládání služby u Hello bank! nás čeká poměrně standardní postup vyplnění některých osobních údajů. Těmi jsou kromě jména a příjmení státní příslušnost, rodné číslo, číslo mobilního telefonu a e-mail. Plus samozřejmě potvrzení souhlasu s „Informací o zpracování osobních údajů a o ochraně bankovního tajemství” (která už tak se nám příliš nelíbila – přečtěte si sami). Kde jsou ale naše osobní údaje v dnešní době skutečně v bezpečí?
Všimněte si informace „ZALOŽENÍ SPOŘÍCÍHO ÚČTU ZA 5 MINUT”, v závěru článku se k tomu vrátíme! |
---|
Následuje adresa trvalého pobytu, tj. město, ulice, číslo popisné a orientační atd. včetně dotazů, zda jsme, nebo nejsme politicky exponovanou osobou, občanem nebo rezidentem Spojených států amerických a daňovým rezidentem pouze v České republice. V pořádku, jdeme na dokončení online.
V tuto chvíli je nám odeslána SMS s kódem pro potvrzení a následně také informativní mail o úspěšném vytvoření účtu. Výtečně, jdeme se tedy poprvé přihlásit do internetového bankovnictví Hello bank! Úspěšně založíme název účtu a heslo, přihlásíme se a ouha, jsme v koncích. Banka po nás totiž nyní požaduje nahrání dvou dokladů totožnosti, dokladu o existenci stávajícího účtu u jiné banky a podepsání smlouvy SMS podpisem.
Zda zašleme kopie svých osobních dokladů, či nikoli, je čistě na našem rozhodnutí. Pamatuje na to totiž Zákon č. 328/1999 Sb. (Zákon o občanských průkazech) a to konkrétně § 15a (2): „Je zakázáno pořizovat jakýmikoliv prostředky kopie občanského průkazu bez prokazatelného souhlasu občana, kterému byl občanský průkaz vydán, pokud zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, nestanoví jinak.“ No a protože si nepřejeme, aby měla banka a potenciálně desítky až stovky jejích zaměstnanců přístup k našim dokladům totožnosti (osobním údajům), volíme telefonát na linku 257 080 080, abychom se poradili, jakým způsobem vše dokončit bez nutnosti skenování a zasílání těchto dokladů.
Na telefonické lince se ještě před spojením s nějakým živým produktem reprodukčního ústrojí člověka dozvídáme, že si s naším dovolením banka hovor nahraje a uloží. Absolutně bez možnosti toto odmítnout odpovídáme automatu slovem „nápodobně“, čímž bance vracíme úder (také nemůže naše nahrání odmítnout, stejně jako jsme tak nemohli učinit my) a pokračujeme k telefonické opěrátorce. Tedy ještě před spojením s doslechem pro nás vtipného dovětku: „…ale nebojte se, Vaše osobní údaje i bankovní tajemství jsou u nás v bezpečí…“ Tak určitěé…
Po spojení s opěrátorkou tuto přesně informujeme o stavu věci. O našem zakládání účtu a nemožnosti dokončení aktivace bez nutnosti odeslat kopie dvou dokladů totožnosti. Máme zájem a tážeme se, zda je možné místo odeslání kopií (skenů) těchto dokladů učinit na některé z poboček jejich opis. Po chvilce ticha je nám odpovězeno, že toto možné není, že naskenování dokladů totožnosti je potřeba, což je ideální příležitostí informovat prostřednictvím opěrátorky banku o v tom případě porušování Zákona č. 328/1999 Sb. (Zákon o občanských průkazech). Opěrátorka bez jakékoli snahy věc řešit konstruktivně a pro banku reprezentativně reaguje, že se řídí zákonem o bankách (neuvádí konkrétně jakými paragrafy), načež obratem kontrujeme, že ale zde hovoříme o Zákonu o občanských průkazech. Poslední odpovědí opěrátorky před ukončením hovoru tak jsou slova, že tomu rozumí, avšak i přes to, pokud nebudou mít k dispozici kopii občanského průkazu, nemohou službu zřídit. „Jasně, čili je to v rozporu se zákonem. Dobře, tak já Vám děkuju za informace, to je všechno. Na slyšenou,“ končíme těmito slovy hovor.
Založení spořícího účtu za 5 minut?
No a tímto naše přímá zkušenost s Hello bank! v podstatě končí. Ještě ale před tím, něž celou věc uzavřeme, vzneseme dotaz na Úřad pro ochranu osobních údajů, aby se nám k tomu tento přinejmenším vyjádřil. Vy se každopádně rozhodněte, zda Vám stojí za to spolupracovat s bankou, která takto jedná a zda Vám přijde rovněž normální nepřímo vyzývat k nečtení informací o zpracování osobních údajů a o ochraně bankovního tajemství, rámcových smluv, smluv ke spořícím účtům, čestných prohlášení fyzických osob apod., protože pouze tehdy je možné založení spořícího účtu za 5 minut, jak se nám Hello bank! snaží tvrdit a co naznačujeme v tabulce s modře podbarveným písmem výše. Nevíme, co si o tom myslíte Vy, ale podle našeho názoru smlouvy nečte snad jen naprostý idiot.
Použité zdrojeObrázky: hellobank.cz |
---|