Otestovali jsme Rohlik.cz. Důkladně!

Od počátku doby covidové s manželkou více nakupujeme potraviny přes internet. Kromě Rohlik.cz jsme samozřejmě opakovaně vyzkoušeli i konkurenci Kosik.cz, iTesco.cz a některé další. No a jelikož nám např. u Košíku vadila častá špatná kvalita zboží a u Tesca balení i jednotlivých položek do hromady plastu, tzn. že nákup za 1.000 Kč obsahoval i více než dvacet plastových tašek, skončili jsme nakonec u Rohlíku, který hodnotíme jako nejlepší a také si jej rozebereme.

Prostor pro Váš odkaz

Aby hodnocení bylo co možná nejpřesnější, vyzkoušeli jsme i měsíční zkušební období služby Premium, abychom se dozvěděli, jak se to s Rohlik.cz má v případě běžného klienta a klienta trošku asi „váženějšího”. Začneme ale pěkně popořadě tím nejdůležitějším a tím jsou potraviny.
 

Kvalita zboží na hraně

Žel platí, že pokud si chceme nakoupit s alespoň nějakou základní jistotou, navštívíme kamennou prodejnu. Zboží uvidíme, osaháme si, na místě vybereme a vyhneme největším problémům. Samozřejmě zda je chléb správně měkký a rajčata chutná, nezjistíme. Tedy na fakt, že rajčata jsou nezralá a bez chuti, přijdeme všude, ale tady je alespoň vybereme dle barvy když už ne dle ničeho jiného. Ono už dobrých 15 let jsme dobré rajče v obchodě nekoupili. V žádném. A to ani na farmářských trzích, o kterých je všeobecně známo, že prodejci nakupují ve velkoobchodech, tedy že se jedná docela často o podvod. Máme své dobré známosti, takže víme… Dobrá rajčata neseženeme už ani ta malá keříčková. Každopádně jak píši, nejlépe pořád nakoupíme osobně.

Co se konečně nákupů u Rohlik.cz týče, máme z nich smíšené pocity. Kvalita zboží jak kdy a jak kterého. Zmíněná rajčata například Rohlík nemá dobrá nikdy (jsou pokaždé nazelenalá nebo oranžová bez chuti); avokádo k dozrání po dozrání je v polovině případů uvnitř shnilé a avokádo takzvaně k okamžité konzumaci většinou tvrdé; BIO banány jsou dobré tak v každém třetím nákupu (bývají zelené a po „dozrání” na lince bez chuti), každý cca čtvrtý nákup dostaneme plesnivou vaničku žampionů; občas bývá i viditelně shnilý římský salát a hrušky, nektarinky bývají tvrdé jako šutr a takové pomeranče jsou doslova odporné (vysušené bez šťávy i chuti), takže ty nekupujeme. Potraviny s označením vegan nemusí být vegan (obsahují např. máslo) atd. No je to zkrátka jak kdy a jak co. Naštěstí se to ale dá celkem dobře řešit.

Přes to tak 90 % nákupu bývá v pořádku. Chybějící zboží se koná jen velmi ojediněle, naopak občas dostaneme nějaké položky přes váhu nebo o kus navíc; mražené zboží jsme nikdy neobdrželi roztáté, to bylo vždy řádně zchlazené, načež nás kurýr povětšinou na potřebu dát jej do mrazáku upozorňuje. Co je skvělé, je balení zboží! To Rohlik.cz umísťuje do tašek z recyklovaného papíru, které buď při dalším nákupu vracíme, anebo je používáme místo plastových sáčků na odpadky. Fajn je možnost vrátit vratné obaly. E-shop je přehledný, předchozí nákupy se dají vložit hromadně do košíku a rychle odeslat, dostupnost zboží je ucházející.

Hodnocení kvality zboží: 6,5 / 10

 

Spolehlivé reklamace

Reklamace u Rohlik.cz fungují dobře. Vše, co bylo špatně, jsme vždy úspěšně vyreklamovali a to jak přes podporu, která poměrně rychle po odeslání hodnocení, na které se Rohlík po každém obchodu táže, reaguje, tak automatizovaně přes systém. K reklamaci můžeme, ale také nemusíme přiložit fotografii špatné potraviny. Nemusíme nejspíše proto, že pokud by to někdo chtěl podvést, tak může vyfocením jídla z jiného nákupu apod., to se ohlídat nedá. Tady Rohlik.cz spoléhá na férovost klientů a evidentně to funguje. U nás rozhodně! Při každé reklamaci Rohlík vrací peníze v plné výši. A pokud máme službu Premium, pak kromě vrácení peněz v plné výši připíše do kreditu navíc jako satisfakci jeho cenu. To je Premium služby nesporná výhoda a teprve tehdy, když se reklamuje často.

Nevýhodou v tomto ohledu je, jak uvádíme výše, 10% nekvalita zboží. Každá desátá položka má nějaký problém, jen jeden z pěti nákupů je zcela v pořádku, kdy netřeba nic reklamovat. Ono je sice hezké, že reklamace je bezproblémová, jenže místo reklamací bychom ocenili raději spolehlivost. Totiž když si něco objednám, znamená to, že s tím chci počítat a buď to rovnou zkonzumovat, anebo použít jako součást rodinného jídla. Pokud je to však zkažené, neuvařím. Rohlik.cz nedávno začal vydávat i recepty, které jsou zákazníkovi v případě, že se nemůže spolehnout na kvalitu dodaného zboží, tak nějak k ničemu. A skládání košíku na základě receptu jakbysmet.

Hodnocení řešení reklamací: 6,5 / 10

 

(Ne)výhody služby Premium

Rohlik.cz v případě využití placené služby Premium nabízí dle svých slov něco trochu navíc. Přednostní dopravu zdarma (ono to není zdarma, nýbrž za zaplacení služby Premium), mikronákupy expres zdarma (ehm), garanci doručení v den objednání (při objednávce do 17 hodin), nějaké slevy u nějakých značek (to nás moc nezajímá) a pár dalších věcí, které nás ale už neoslovily. To celé buď za 200 Kč měsíčně nebo 2.000 Kč ročně.

Ta přednostní doprava včetně mikronákupů se hodí. 4x měsíčně to stačí, mají k tomu patrně určené speciální kurýry věnující se právě Premium zákazníkům.

Nevýhodou Premium služby je jedna velká lež jako dvě věže. „Nekompromisně kvalitní potraviny se slevou.” S ničím takovým jsme se prostě nesetkali. Kvalita potravin je shodná jak při běžném účtu, tak při účtu Premium. Ani podpora není přednostní, je zcela stejná. Premium služba se však podle našeho názoru vyplatí a to právě vzhledem k častější nekvalitě zboží. Při té četnosti se investovaná částka minimálně vrátí. Služba Premium tak má smysl.

Hodnocení služby Premium: 5 / 10

 

Zákaznická podpora a sliby

Zákaznická podpora Rohlíku tak nějak jde. Chat jsme využili asi 10x, pokaždé se fyzická osoba připojila do minuty. Co se reklamací týče, tady se nikdo na nic moc neptá a za špatné zboží jednoduše připíše kredit na účet. Zákaznické dotazy jsou zodpovídány rychle, takové ty běžné věci fungují. Pokud nákup osmajlíkujeme mračíkem, do dvou hodin je voláno s dotazem na uvedení podrobností. Pokud jsme chtěli objednat expres nákup, v 50 % případů nebyly volné „sloty” – nešlo to. Naštěstí je to jen opruz v nutnosti kontaktovat podporu, která nějak ručně slot otevře a za klienta s jeho souhlasem provede objednávku. Tento proklientský přístup je příjemný.

Podstatně horší je to s realizací náprav. Špatné zboží sice úspěšně s vrácením peněz, popř. satisfakcí vyreklamujeme, omluvu dostaneme, ale náprava se nekoná. Rohlik.cz také přes den píše nahoře na stránce informaci o garanci doručení do dvou hodin. To však často objednat nejde, tedy tady trošku zákazníka Rohlík klame (např. při objednání v 18:40 byla možnost doručení i expresem menšího nákupu až po 22 hodině). Premium nepremium. To je špatné. A co je vysloveně špatné, je komunikace s podporou o přemrštěných cenách některého zboží. K tomu se rozepisujeme níže.

Hodnocení zákaznické podpory: 5 / 10

 

Kurýři jsou takřka bez chyby

Ještě jsme se nesetkali s dovozem, který by byl na tom jinak než na přinejhorším chvalitebnou. Všichni kurýři sympatičtí, komunikativní, ochotní, slušní, perfektní! Tašky donesou kamkoli, čtou a intereagují na poznámky, mnohdy nám ani nedovolí jim s taškami pomoci. Snad jedinou malou výtku bychom měli k SMS, ve kterých před příjezdem Rohlik.cz píše, že během 5 minut kurýr dorazí. Většinou je tomu skutečně tak, ovšem občas se to protáhne na minut 10. Nicméně to je vážně detail.

Hodnocení dopravy: 8,5 / 10

 

Ceny jsou absurdně vysoké

Ceny zboží jsou mnohdy i mnohem vyšší, než jaké nabízí konkurence (např. Tesco, Košík apod.). Třeba taková brambora raná praná vyjde v Rohlíku na 29,90 Kč za kilo, zatímco konkurenční Tesco totéž nabízí za 19,90 Kč. Salát římský stojí v Rohlíku 25,90 Kč a v Tescu 24,90 Kč. Řepa červená je v Rohlíku za 30,90 Kč a v Tescu za 29,90 Kč. BIO nektarinky 500g Rohlík 129,90 Kč / kilo a Tesco 119,90 Kč / kilo. Srovnáváme vždy naprosto totožné zboží. Dohledejte a porovnejte si sami.

Pokud jsme Rohlik.cz v této věci konfrontovali, fabulovali výmluvami na lokální produkci neuvědomujíc si, že jsme argumentovali naprosto totožným zbožím. V případě brambor se z nás podpora pokusila dokonce udělat blbce nabídkou alternativního zboží údajně se stejnou cenou, jakou má konkurence, akorát tak nějak jednak toto zboží nebylo skladem, za druhé u něj cena nebyla uvedena, za třetí se už nejednalo o českého dodavatele, nýbrž dodavatele z Francie a za čtvrté byl výrobek označen za ošklivý, tzn. takové to různé velikosti, pomačkané, prorostlé apod. Na to konto nám podpora nabídla na brambory individuální jednorázovou cenu, kterou jsme vlivem trapnosti této nabídky odmítli a pak už jen napsala, že jí to mrzí, čímž diskuze de-facto skončila. Pro oproti konkurenci předražené zboží tak Rohlík nenalezl žádné racionální obhájení. Podobná diskuze neproběhla pouze jednou. Samozřejmě ohodnocení takového chatu s podporou nebylo příznivé.

Hodnocení cenové politiky: 3 / 10

 

Co je potřeba vylepšit

Samozřejmě by to chtělo začít brát vážně předně tu nepravdivě proklamovanou kvalitu potravin. Také by bylo fajn neomlouvat se, když to není myšleno vážně, a neslibovat něco, co neumím a/nebo nechci splnit. To je asi základ. O zapracování na recyklovatelných obalech zboží asi se zmiňovat nebudeme, s tím by měli něco udělat asi všichni výrobci a prodejci. Každopádně při telefonních reakčních hovorech na mračánky se nám nelíbí až zřejmé fabulování, při kterém je poznat, že si podpora, pokud je v úzkých a neví si hbitě rady, musí vysloveně konstruovat výmluvy a z patra vymýšlet. Je až příliš patrné, že je na to školena. Tím chci říci, že než lhát, je lepší alespoň znovu a znovu se omlouvat. Sice každý po nějaké době ví, že k nápravě nedojde, ale je to alespoň tak nějak lépe tolerovatelné.

Pokud máme Rohlik.cz ohodnotit komplexně, tak mu udělujeme 6,5 bodů z 10. O mně je všeobecně známo, že desítky ani nuly nedávám nikdy a devítky nebo jedničky jen skutečně mimořádně výjimečně, takže šest a půlka je skutečně pěkné hodnocení. Jinými slovy jde o mírně lepší průměr. To pokud bychom měli ohodnotit Košík, tak ten by odešel s hodnocením 4/10 a Tesco snad jen s 3/10. Šest a půl bodu pro Rohlik.cz je od nás velmi pěkných, jistě, až toto naše subjektivní hodnocení bude číst, jakože dříve nebo později určitě bude, by toto měl ocenit. No a pokud chce bodů více, tak ví, na čem má zapracovat. Je toho opravdu dost co zlepšovat.
 

Jaké jsou vaše zkušenosti?

A co vy, jaké jsou vaše zkušenosti s online nákupy potravin? Podělte se s námi o ně v našem diskuzním fóru a dejte prostřednictvím nás vědět, co si i vy přejete třeba změnit. Protože pokud se o problémech nebude mluvit, nic se k lepšímu nezmění. Napište nám své zkušenosti a to ať už jsou jakékoli.
 

Prostor pro Váš odkaz

 

Naše / vaše diskuze k tématu

Prostor pro konstruktivní dotazy a/nebo diskuzi s námi o tématu je otevřen v našem diskuzním fóru ZDE.

 

Vaše pomoc s našimi náklady

Náklady na práci spojené s vydáním tohoto článku vyšly na 1.500 Kč. Pomůžete nám s jejich umořením?
Můžete použít číslo bankovního účtu 55555513/2010, do zprávy pro příjemce napište „dar ddcz27656”.
Dosud jste přispěli celkem 0 Kč (poslední aktualizace stavu 21.07.2021). Za jakoukoli pomoc děkujeme!

 

Něco se vám snad nelíbí?

„Zkorumpujte” nás! Pošlete na některý z našich bankovních účtů s variabilním symbolem „2021072501” a zprávou pro příjemce „dar duchdoby.cz 27656” rovných 99.000 Kč a my tento článek odstraníme, eventuálně pošlete korun jeden milion, načež z webu nenávratně odstraníme články k dotyčnému subjektu všechny, přičemž se tomuto znovu již nebudeme věnovat. Z něčeho fungovat musíme a proto není nic, na čem by se nedalo domluvit… Ostatně tak to přeci funguje, nebo ne?

 

Martin Mojmír

po absolvování základní školy, středního odborného učiliště hotelového provozu a gymnázia se zaměřením na IT a jazyky studoval dále psychologii a speciální pedagogiku. Věnuje se ICT, datové analýze, datové žurnalistice, futurologii, sociologii a ekologii. Prosazuje a popularizuje koncept zdrojové ekonomiky co by udržitelného socioekonomického modelu. Kromě duchdoby.cz provozuje např. dále také projekty jinemedium.cz, mojeretence.cz nebo fórum ETIQ.CZ, z.s. Vlivem nešťastných okolností je Martin od r. 2023 invalidou.